Den här sidan använder cookies. Mer info här. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. OK!

Skaragatan 83
531 40 Lidköping
Tel: 0510-70 000

Tallinn 2011

2011-05-30 00:00

Tallinn - medeltida skönhet med "puls"

Nu har vi besökt Stockholms närmaste huvudstad vilken är Tallinn – en medeltida hansastad som finns med på UNESCO:s världsarvslista.

Gamla stan med delar av ringmuren. Från början 2,5 km lång med 45 försvarstorn. Idag finns 28 torn kvar.

Vår guide Risto tog oss med på en rundvandring och berättade om staden. Här finns fantasifulla gatunamn som "Långa Benet", "Korta Benet" och "Bullgången".

Många trappsteg och smala gångar leder upp till Sankt Olaikyrkans torn.

Härifrån har man en fantastisk utsikt över stan.

Vi tar farväl av Tallinn för denna gång

Taggar:

Kommentarer

Resa till Skagen

2011-05-19 12:30

Resa till Skagen med Reumatikerföreningen

Vi har varit på resa till Skagen. Det blev även en tur med Sandormen ut till Grenen.

Holland i Blomsterskrud 2011

2011-05-02 10:00

Nu är vi hemma igen efter en fantastisk vecka i Holland. Vädret var härligt och vi hann med att se och uppleva mycket.

Måndag åkte vi söderut via färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden. På kvällen kom vi fram till Bremen där vi övernattade på hotell. Tisdagen gick färden västerut mot Holland efter Nederländerna som det egentligen heter. Gronningen kom vi ut på Afsluitdijk - vallen som skiljer Nordsjön från Ijsselmeer. Här tog vi en paus för att titta på detta fantastiska bygge.

Sedan gick färden till den lilla mysiga staden Volendam som ligger vid sjön Merkermeer. Många små butiker att besöka och restauranger med uteserveringar, vädret var toppen. Efter lunch åkte vi vidare till en farm som tillverkar ost och träskor. På kvällen kom vi till vårt hotell i Sassenheim där vi bodde i tre nätter.

Onsdagens första besök var på världens största blomsterauktion i Aalsmeer. På ett område som är lika stort som Monaco auktioneras och distribueras miljoner blommor varje dag. Auktionsmäklarna sitter vid sina datorer och köper till lägsta pris. Och innan lunch är alla blommor på väg till sina köpare - logistik på hög nivå.

Vi fortsatte sedan till Amsterdam där vi startade med en båttur på kanalerna. Efter detta åkte vi till ett diamantsliperi där vi bl.a. fick lära oss att se skillnad på olika kvaliteter av diamanter.

På eftermiddagen gjorde vi Amsterdam på egen hand. Några passade på att besöka Rijksmueet, andra föredrog shopping och en del tyckte att nöjet var att sitta på någon uteservering och kolla in storstadslivet.

Tosdagen besökte vi Keukenhof. En mycket njutbar park med blommor som dessutom är världens mest fotograferade plats och  Hollands största skulpturpark. Här sätts varje år 7 miljoner lökar. Först blommar krokus, påskliljor och hyacinter. Sedan är det dags för tulpanernas tid. Deras prakt ser man från andra delen av april och till början av maj. Det finns 4,5 miljoner tulpaner fördelat på ca 100 olika sorter - En fantastisk blomsterprakt som måste ses.

Eftermiddagen tillbringade vi i Haag och på vår väg dit åkte vi förbi många blomsterfält där de odlar lökar. I Haag besökte vi den fantastiska målningen Panorama Mesdag som föreställer livet ute vid Scheveningen i slutet av 1800-talet.  Detta är en av världens största panoramamålningar och den går ej att beskriva den måste upplevas. Vi åkte sedan ut till Scheveningen för att se hur där ser ut nu.

Fredag är det dags att åka norrut. Vi körde över Flevoland mot den lilla byn Giethoorn - Hollands Venedig. En liten by med kanaler som vi passade på att uppleva från en rundtursbåt. Till lunch passade de flesta på att äta pannkakor som serverades på många olika sätt. Man kan välja fläsk, äpple, annanas ost m.m.

På kvällen kom vi fram till Hamburg och vårt hotell. En middagsbuffé väntade och därefter körde vi en liten tur i "Hamburg by night".

Lördag var sista dagen med "gänget". Vi åkte samma väg som på nerresan och på kvällen var vi åter hemma. Med oss hade vi  med många uppevelser, kamerorna fyllda med bilder och nya bekantskaper. Och vädret hade varit toppen hela veckan!