Den här sidan använder cookies. Mer info här. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. OK!

Skaragatan 83
531 40 Lidköping
Tel: 0510-70 000

Resminnen från Holland 2008

2008-05-10 13:45

MÅNDAG
Tidigt på morgonen startade vi vår färd mot Holland. Pererik satt vid ratten och Margareta var reseledare. Första pausen blev på Björkängs Vägkrog, där det smakade med lite kaffe.

Färden gick sedan vidare längs E6:an söderut. Via färjan Helsingborg-Helsingör tog vi oss till Danmark och färja Rödby-Puttgarden. Sedan körde vi över Fehmarnsundsbron till Tyska fastlandet. Dagens slutmål var Bremen där vi checkade in på vårt hotell och åt en god trerätters middag.

TISDAG
Vår färd fortsätte mot Holland via Afsluitdijk, Atlantvallen, som skiljer Nordsjön från Ijsselmeer. Vi gjorde ett stopp mitt på vallen och tittade på "monumentet".

Vi fortsatte sedan till den lilla fiskebyn Vollendam där vi åt lunch och såg oss omkring.

Ostfarm och träskotillverkning hör Holland till. Vi fick lära oss hur man gör ost och tillverkar träskor. Vi smakade på olika ostsorter och några köpte med sig lite hem.

Efter en händelserik dag åkte vi till vårt hotell i Zoetermeer där en trerätters middag väntade på oss.

ONSDAG
Vi startade varje dag med en fantastisk frukost. Här fanns det mesta och alla lät sig väl smaka.

Dagens första stopp var i Delft där vi fick höra om hur det berömda blå porslinet tillverkas. Vi fick även lära oss vilken stämpel man skall titta efter för att vara säker på att det är äkta. Den blå färgen är svart innan den blir bränd. Numera gör man porslin i fler färger än blått.

KEUKENHOF Resans höjdpunkt var Keukenhof med alla dess blommor. Här finns 4,5 miljoner tulpaner i alla upptänkliga färger och former. Inte mindre än 100 olika sorter.  7 miljoner blomsterlökar, alla planterade för hand, skapar en fantastisk blomsterpark bestående av tulpaner, hyacinter, narcisser och andra lökväxter.

Några passade på att äta Poffertjes till lunch. Det är en liten rund pannkaka som serveras med pudrat florsocker, grädde och frukt eller bär. Det går fort när de gräddar Poffertjes.

Vi besökte även den stora målningen som föreställer "tulpanlandet". Konstnären målar på den under 9 veckor varje vår. Han startade när han var 58 år och räknar med att han kommer att ha passerat 70 innan konstverket är färdigt.

På eftermiddagen besökte vi Haag där vi fick tillfälle att se den fantastiska målningen Panorama Mesdag. Detta är världens största rundmålning och den föreställer livet i badorten Scheveningen under 1800-talet. Vi såg även Fredspalatset, Binnenhof och gjorde en tur ut till Scheveningen för att se hur det ser ut där numera.
På kvällen åt vi en mycket god trerätters middag. Det var soppa till förrätt och det allmänna samtalsämnet var. Vad är det för sort?

Desserten både såg god ut och smakade gott.

TORSDAG
Denna dag ägnade vi åt Amsterdam. Vi började med en kanaltur där vi gled fram längs kanalerna i lagom tempo samtidigt som vi fick höra berättas om Amsterdams historia samt vilka hus vi såg.

Med kanalbåten tog vi oss även ut i Amsterdam stora hamn. Amsterdam har en av Europas största hamnar trots att man får åka 24 km genom Nordsjökanalen för att komma mellan Nordsjön och Amsterdam.

Diamanter är ju något som hör Amsterdam till och vi var och besökte ett diamantsliperi. Vi fick lära oss om hur man bedömer och prissätter diamanter. Givetvis kunde man även köpa med sig smycken hem.
En del passade även på att besöka museum - van Gogh, Anne Franks hem och Rijksmusem. Det fanns även tid till shopping för de som ville.

FREDAG
Vi checkar ut från hotellet i Zoetermeer och och börjar vår resa norrut.

Vi startade med ett besök Aalsmeer, världens största blomsterauktion. Här kommer blommorna vagnar in i auktionshallarna där "mäklarna" sitter och köper in blommor. Och snabbt skall det . Här fanns blommor i mängder. Området är nästan lika stort som Monaco.

Färden gick vidare längs vägarna med färggranna blomsterfält. Förr fanns det många väderkvarnar i Holland, numera är det gott om vindkraftverk.

I den lilla byn Giethorn, som brukar kallas Hollands Venedig, färdas man på kanaler. Vi åkte med på en rundtur där vi fick veta lite om byns historia. Kanalerna har uppstått efter att man har grävt upp torv och sedan har det vattenfyllts. Det är strikta regler för hur man får bygga husen. Det skall vara "lanthus" med vasstak.

Vårt hotell för natten ligger nära Hamburg. Där åt vi en gemensam middagsbuffé innan vi gjorde en liten kvällstur till Hamburg.

LÖRDAG
Sista dagen på resan gick färden hemåt och vi kunde njuta av färggranna solgula rapsfält tillsammans med alla blommande träd längs vägarna. På kvällen var vi åter hemma fyllda av många minnen och en del nya bekantskaper.